Mit kell tenni ha kopogtat a követeléskezelő?









Tulajdonképpen a követeléskezelő már nem is nagyon kopogtat, ők is olcsó és modern módszerekkel támadnak, smst-t küldnek, telefonon zaklatnak.

“Ki lehet veszélyben?

A Policy Agenda néhány hónapja készített elemzésében három csoportba osztotta azokat az eladósodottsággal küzdő családokat, akik tartozása már olyan mértékű, hogy akár a lakásukat is elveszíthetik.

Az első csoportba tartoznak azok, akiket csupán átmenetileg érintenek a nehézségek – az egyik kereső időlegesen kiesik, vagy rendkívüli kiadás ütött be -, ők kisebb banki segítséggel rövid távon képesek megoldani a problémáikat.

A második csoport adósainál egyszerre több hátralék is feltorlódhat – banki és közüzemi tartozások, közösköltség-elmaradás -, az ő esetükben már elkél az állami segítség.

A harmadik csoportba pedig a valóságos adóssághalmazt összegyűjtők kerültek, akiknél szinte reménytelen az ingatlan megmentése, itt már csak a lakhatás biztosítása a feladat.

Mentőövek – mielőtt elúszna a lakás

Az áram és a gáz esetében a szolgáltatók az előre fizetett fogyasztás lehetőségével segítenek kivédeni az eladósodást. A pre-payed fogyasztásmérő órákat bárki igényelheti, a rászoruló fogyasztók ingyen, a többiek térítés ellenében. Ez az óra ugyanúgy méri az áram- vagy gázfogyasztást, mint a hagyományos változat, de itt előre meghatározzák a fogyasztás pontos mennyiségét, aminek felhasználása után az óra blokkolja a további vételezést – vagyis nem szaladhatsz túl, épp annyit fogyasztasz, amennyit előre kifizettél.” (femina.hu)

Érdekes helyzetet teremthet az is, amikor a követeléskezelő nem jó helyen keresi az adóst, rossz helyre küldi az üzenetet…váratlan sms, nem ismert tartozás, fenyegetőző követeléskezelő?

Mit kell tennünk ha még a tartozásról sem tudunk? Konkrét eseten mutatjuk be a legfontosabb tudnivalókat! Nem egyedi esetről van szó, sajnos nap, mint nap megtörténik…

Az eset szereplőjét sms-ben értesítették (az egyik legnagyobb követeléskezelő cég) , hogy 3 napon belül rendeznie kell tartozását…először megijed, majd meglepődött, átgondolta pénzügyi dolgait…hiteles sosem volt, köztartozása pedig nincsen, nyugtázta magában annyival, hogy biztosan rossz számra küldték az smst. Pár nap múlva azonban telefonhívást kapott szintén a követeléskezelő cégtől , ám ahhoz hogy megtudja milyen tartozása van az összes személyes adatát ki kellett volna adnia magáról?

A panaszos ebbe nem ment bele…így tájékoztatást sem kapott semmiről.Az adatvédelmi törvény értelmében, csak a személyes adatok megadásával adható tájékoztatás.

Patt helyzet…ha nem adjuk ki személyes adatinak egy ismeretlen telefonálunk, akkor nem tudjuk meg mit és miért követelnek tőlünk!



A panaszos személyesen felkereste a céget személyes az egyik irodájukban! Az illetékes nem volt ott, kérdéseikre e-mailben kaptak választ.Az e-mailben azt a tájékoztatást kapták, hogy a kisebb összegű tartozásokról gyakran nem is tudnak az dósok, de az is előfordult már, hogy tévesen kerestek valakin nem létező tartozást.

Az e-mailben hangsúlyozták, hogy fő céljuk, hogy az ügyfelek megbízzanak a cégben! Ami érdekes, hogy nemrégiben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság eljárást indított több követeléskezelő ellen…Többek között az sms értesítések jogszerűségét vizsgálták, ugyanis csak azokat a személyes adatokat lehet felhasználni amelyek egy konkrét problémás hitelhez kapcsolódnak!

A hatóság elnöke szerint a beazonosítás a telefonos ügyfélszolgálatnál semmilyen jogszabályba nem ütközik, ugyanis ezeket az adatokat megadtuk az adott hitelnél például.

A kérdésben Bódis Kornél A Magyar Követeléskezelők Szövetsége képviseletében nyilatkozott.
Ha valaki ilyen smst kap, kapcsolatba kell lépni velük és tisztázni, hogy valóban fennáll-e a tartozás, mert ahol emberek dolgoznak ott hibázhatnak is.A személyes adatokat meg kell adni, ugyanis a követeléskezelőnek törvényi kötelezettsége a banktitok megóvása, így minden kétséget kizáróan azonosítani kell azt az ügyfelet akivel beszél..

Nem jellemző, de előfordul, hogy rossz telefonszámra küldenek értesítőt.A változásokról , az elérhetőségek megváltozásáról az együttműködési kötelezettség keretein belül értesíteni kell a hitelintézetet ahol felvettük a hitelt.

Egyik félnek sem érdeke az , hogy a jogi útra tereljék az ügyet.

A PSZA ajánlása szerint a fokozatosság elve szerint kell eljárni. Az első lépés 15 napon belül levélben történő tájékoztató, a megadott címre.

“Zaklatni nem zaklathatják az adóst. A követeléskezelők szerződésenként heti három alkalomnál többször nem létesíthetnek kapcsolatot az adóssal, ide tartozik a telefonhívás és az sms is. Ha ezt megteszik, érdemes a felügyeleti hatóságnál panasszal élni és a már két oldalról rögzítésre kerülő beszélgetésben elmondani, hogy ezzel megsértik a normát, és zaklatásnak minősül mindaz, amit tettek. Még csak azt a benyomást sem kelthetik, hogy a követeléskezelő hatósági kényszerintézkedést foganatosít velünk szemben, vagy hatósági személyként járna el velünk szemben. Annak a hamis állítása, vagy érzékeltetése is tilos, hogy a követeléskezelőnek módjában áll olyan követeléskezelési lépés megtétele, amelynek valójában az adott helyzetben nincs jogi alapja.

Vagyis nem foglalhatja le a bankszámlánkon lévő pénzt, sem az autónkat, se az ingatlanunkra nem vezethet végrehajtást. Többnyire a behajtó cég alkalmazása után következik az “igazi” jogi eljárás Persze ekkor már a költségek is emelkednek.” 



A teljes cikk itt található: